Portugalia ponownie zawita do Warszawy!
Portugalia

Portugalia ponownie zawita do Warszawy!

„Flavours of Portugal” już 21 maja br. ponownie zawita do Warszawy! Do odkrywania tradycyjnych smaków Portugalii zaprasza Polsko-Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC). Już po raz dziewiąty portugalskie produkty spożywcze, wino i muzyka będą głównymi bohaterami wydarzeń organizowanych w ramach Tygodnia Portugalskiego „Flavours of Portugal”. Ta najważniejsza impreza promująca Portugalię w Polsce odbędzie się w dniach 21-26 maja br. w samym centrum Warszawy.

Tegoroczna edycja „Flavours of Portugal” ponownie zagości w hotelu InterContinental Warszawa. Dla uczestników przygotowano bardzo bogaty program – uroczyste kolacje, degustacje, koncerty i spotkania B2B.

Portugalska kuchnia jest jedną z najbogatszych i najbardziej zróżnicowanych w Europie. Wspólnie z gośćmi Tygodnia Portugalskiego podczas sześciodniowej podróży przez portugalskie regiony będziemy odkrywać ich kulinarne tajemnice. Poznamy także magiczny świat tradycyjnej portugalskiej muzyki fado – mówi Wojciech Baczyński, Sekretarz Generalny Polsko-Portugalskiej Izby Gospodarczej.

Typowych dla Portugalii potraw i najlepszych win z różnych zakątków tego kraju będzie można skosztować podczas uroczystych kolacji. Każdego wieczoru prezentowane będą smaki innych regionów. W poniedziałek królować będą dania z Trás-os-Montes i Minho, w kolejnych dniach z Douro i Beiras, Estremadury i Ribatejo, Alentejo, Algarve, a ostatniego dnia z Madery i Azorów. Potrawy przygotują renomowani szefowie kuchni z Portugalii: Pedro Marques, Manuel Alexandre, Nuno Matos oraz Mariusz Jeznach, szef kuchni hotelu InterContinental. Niezapomnianą oprawę wieczorów stworzą portugalscy artyści: obiecująca dwudziestoletnia fadystka Joana Almeida, której towarzyszyć będą gitarzyści Samuel Cabral i Paulo Faria de Carvalho.

Dla gości przygotowano także degustacje win i produktów regionalnych. W trakcie Tygodnia Portugalskiego zostanie również przeprowadzony warsztat dotyczący rynku nieruchomości w Portugalii, skierowany zarówno do polskich agencji nieruchomości, jak i osób indywidualnych. Podczas spotkania można będzie uzyskać informacje dotyczące zakupu mieszkań i domów, a także dowiedzieć się, jak wygląda codzienne życie w niewielkim kraju na Półwyspie Iberyjskim.

Tydzień Portugalski „Flavours of Portugal” jest nie tylko wydarzeniem kulturalnym, ale także biznesowym. W jego ramach odbędą się branżowe targi B2B portugalskich produktów spożywczych i win dla polskich importerów, dystrybutorów i profesjonalistów, połączone z degustacjami. W tegorocznej edycji zaprezentuje się 30 portugalskich wystawców – producentów wina, serów, oliwy z oliwek, owoców, konserw rybnych i owoców morza.

Współpraca handlowa Polski i Portugalii z roku na rok zyskuje na znaczeniu. W 2017 r. obroty handlowe między krajami wyniosły 1,5 mld euro i wzrosły o 16% w porównaniu z 2016 r. W ostatnich latach utrzymuje się dodatni bilans handlowy w wysokości 198 mln euro, na korzyść Polski.

W 2017 r. towarami najczęściej eksportowanymi z Polski do Portugalii były wyroby przemysłu elektromaszynowego (o wartości 343,6 mln euro; 39,1% udziału w eksporcie), wyroby przemysłu chemicznego (154 mln euro; 17,5% udziału) oraz artykuły rolno-spożywcze (125,2 mln euro; 14,3% udziału).

Z kolei wśród towarów najczęściej importowanych z Portugalii do Polski były wyroby przemysłu elektromaszynowego (o wartości 209,5 mln euro; 30,8 % udziału w imporcie), artykuły rolno-spożywcze (135 mln euro; 19,8% udziału), wyroby przemysłu lekkiego (100,1 mln euro; 14,7% udziału), wyroby przemysłu chemicznego (93,9 mln euro; 13,8% udziału) oraz wyroby przemysłu drzewno-papierniczego (85 mln euro; 12,5% udziału).

Eksport polskich produktów rolno-spożywczych do Portugalii w 2017 r. odnotował spadek w porównaniu do 2016 r. o 1,9% i wyniósł 61,6 mln euro (udział 7,3%), natomiast import z Portugalii wzrósł o 31,3% i wyniósł 96,2 mln euro (udział 15,3%).

Znaczące wzrosty widoczne są także w turystyce. W 2017 r. liczba polskich gości w hotelach portugalskich wyniosła 276 017, co stanowi wzrost aż o 36%.


 

Polsko–Portugalska Izba Gospodarcza (PPCC) została utworzona w 2008 roku w Warszawie z inicjatywy prywatnej. PPCC ma na celu promocję dwustronnych stosunków gospodarczych pomiędzy Polską i Portugalią oraz zachęcanie portugalskich inwestorów do inwestycji w Polsce i vice versa. Izba Gospodarcza oferuje pomoc dla przedsiębiorców w zakresie nawiązania kontaktów handlowych, wsparcie prawne, szukanie partnerów biznesowych, organizację misji handlowych, seminariów oraz konferencji. PPCC jest złożona z polskich firm z kapitałem portugalskim oraz innych polskich i międzynarodowych firm, utrzymujących relacje gospodarcze na rynku portugalskim. Od maja 2016 Prezesem PPCC jest João Brás Jorge, Prezes Zarządu Banku Millennium.

żródło: PPCC

Post Comment

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: