27-29 października Dni Nagrody LUX w Kinie Muranów – filmy nominowane do Nagrody Filmowej Parlamentu Europejskiego LUX 2017
LIFESTYLE

27-29 października Dni Nagrody LUX w Kinie Muranów – filmy nominowane do Nagrody Filmowej Parlamentu Europejskiego LUX 2017

Biuro Informacyjne Parlamentu Europejskiego w Polsce oraz Gutek Film zapraszają w dniach 27-29 października do warszawskiego kina Muranów na pokazy filmów nominowanych do Nagrody Filmowej Parlamentu Europejskiego LUX 2017. Podczas Dni Nagrody LUX zostaną zaprezentowane trzy europejskie produkcje:

KREW SAAMÓW (Sameblod), reż. Amanda Kernell, Szwecja, Norwegia, Dania 2016
120 UDERZEŃ SERCA (120 battements par minute), reż. Robin Campillo, Francja 2017
WESTERN, reż. Valeska Grisebach, Niemcy, Bułgaria, Austria 2017

Każdego dnia zostanie pokazany jeden z filmów z finałowej trójki, a 27 października przed filmem „Krew Saamów” odbędzie się debata „Kino europejskie czasów niepokoju – filmy, jako zwierciadło współczesności”

Wstęp na pokazy jest bezpłatny

Wejściówki na seanse można odbierać od 20 października w kasie kina Muranów
w godz. 10:00-20:30. Liczba biletów na każdy seans jest ograniczona.

Opisy filmów wchodzących w skład przeglądu:

KREW SAAMÓW (Sameblod), reż. Amanda Kernell,  Szwecja, Norwegia, Dania 2016, 110 min.

27 października (piątek), godz. 19:00 (projekcja filmu poprzedzona debatą)

Christina (wcześniej Elle-Marja) przyjeżdża w rodzinne strony na pogrzeb siostry. Smutek spowodowany stratą bliskiej osoby potęgują przykre wspomnienia z dzieciństwa. Dziewczynka wychowywana na dalekiej północy wśród Lapończyków jako nastolatka została wysłana do internatu, gdzie między innymi miała okazję nauczyć się języka szwedzkiego. Ostra dyscyplina i rygor sprawiły, że Elle Marja się zbuntowała. Podczas ucieczki do Uppsali zmieniła nie tylko swoje imię.

Amanda Kernell, 31-letnia reżyserka, w swoim najnowszym filmie podejmuje trudny temat wykluczenia w społeczeństwie, w którym dorastamy i które kształtuje naszą przyszłość. „Krew Saamów” to również historia odwagi, jaką należy w sobie wyzwolić, aby dokonać w życiu zmian.

120 UDERZEŃ SERCA (120 battements par minute),  reż. Robin Campillo, Francja 2017, 140 min.

28 października (sobota), godz. 19:00

W filmie Campillo euforia spotyka się z rozpaczą, a przyspieszone bicie serca przypomina tykanie odliczającego czas zegara. Bo o wyścig z czasem tu chodzi: mamy wczesne lata 90., epidemia AIDS zbiera we Francji swoje żniwo przy cichej zgodzie rządu i koncernów farmaceutycznych. Zmowę milczenia wokół choroby akcjami, marszami, happeningami starają się przerwać aktywiści z paryskiego ACT UP.

„120 uderzeń serca” jest pełnym pasji i furii portretem młodości spotykającej śmierć, rasowym, rozdyskutowanym kinem politycznym i poruszającą love story. To także zbiorowy portret pokolenia, chyba ostatniego, które tak namiętnie wierzyło w możliwość zmiany i w to, że politykę trzeba uprawiać na ulicach. Wyróżniony Grand Prix przez canneńskie jury (na czele którego stał Pedro Almodóvar) film Campillo jest powrotem do lat 90., reżyser sam był aktywistą ACT UP, a jego partner zmarł na AIDS.

 

WESTERN, reż. Valeska Grisebach, Niemcy, Bułgaria, Austria 2017, 119 min.

29 października (niedziela), godz. 19:00

Akcja „Westernu” rozgrywa się nie tylko na pograniczu bułgarsko-greckim, ale i na pograniczu dwóch obcych światów: lokalnych wieśniaków i niemieckich robotników budujących na zapadłej prowincji infrastrukturę. Pośród idyllicznych pejzaży, pod uderzającym do głów słońcem, toczy się podszyta lękiem gra o dominację.

Współprodukowany przez Maren Ade („Toni Erdmann”) film ma charyzmatycznego bohatera, dawnego najemnego żołnierza Meinharda (naturszczyk Meinhard Neumann emanuje urokiem dawnych hollywoodzkich gwiazd) dokonującego plemiennej zdrady – wybiera bowiem towarzystwo pogardzanych miejscowych, czego nie mogą mu wybaczyć koledzy z budowy. Grisebach buduje napięcie, rozsnuwa nici kulturowych i emocjonalnych zależności, portretuje męskie rytuały, stawia pytania o tożsamość. Zgodnie z tytułem przywołuje konwencję westernu, w którym Bułgarzy są Indianami, Niemcy – kowbojami, pejzaże Południa – Dzikim Zachodem, a wąsaty Meinhard – samotnym jeźdźcem. Tak filmować mężczyzn potrafili dotąd tylko John Ford i Claire Denis.

Organizatorzy zapraszają na tegoroczne Dni Nagrody LUX oraz na debatę  27-29 października w Kinie Muranów

Nagroda Filmowa LUX została ustanowiona w 2007 roku i jest corocznie przyznawana przez Parlament Europejski. Laureata wyłaniają w głosowaniu posłowie do Parlamentu Europejskiego. Jej celem jest zwiększenie obiegu europejskich filmów w Europie i zapoczątkowanie ogólnoeuropejskiej debaty o ważnych kwestiach społecznych. Nagroda Filmowa LUX to niezwykła inicjatywa. Większość europejskich koprodukcji jest pokazywana wyłącznie w kraju, z którego pochodzą, i nieczęsto rozpowszechniana poza jego granicami, nawet w samej Unii, tymczasem Nagroda Filmowa LUX oferuje trzem europejskim filmom unikalną możliwość opatrzenia napisami w 24 językach urzędowych UE. Nagroda Filmowa LUX przyczyniła się do powstania Dni Nagrody LUX.

Dni Nagrody LUX to jedyne w swoim rodzaju doświadczenie kulturowe przekraczające granice państw. Filmy są wyświetlane we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej, a projekcje opatrzone są napisami w 24 językach UE, tak aby wszyscy obywatele mieli możliwość ich obejrzenia oraz wzięcia udziału w dyskusji nad tematami, które poruszają. 14 listopada 2017 roku jeden z trzech finałowych filmów otrzyma główną nagrodę Parlamentu Europejskiego dla najlepszego europejskiego filmu 2017 roku.

Nagroda publiczności: Widzowie mogą także zagłosować na jeden z filmów z tegorocznej finałowej trójki za pośrednictwem strony internetowej luxprize.eu lub na stronie Luxprize na Facebooku.

Więcej o nagrodzie: www.luxprize.eu

(TC)

Post Comment

%d bloggers like this: